2016-12-15

En julhälsning från Brummer Life

Helena Palmgren, vd på Brummer Life, om vikten av att lyssna och bidra till en tryggare och mer hållbar pensionsmarknad.

Såg du också alla ljus och stjärnor på väg till jobbet idag? Man kan nästan ta på förväntningarna som ligger i luften. Som vuxna behöver vi ibland stanna upp för att se alla små stjärnögon som funderar över klappar och tomtens bestyr. Lyssnar vi till barnens funderingar och drömmar, på riktigt? Vad säger de oss vuxna egentligen? Viljan att investera i våra barn med trygghet och omsorg är stor hos de flesta. Vi försöker nog alla, så gott vi kan, vara goda föredömen och ge barnen förutsättningar att växa till trygga, självständiga och lyckliga individer. Det känns särskilt angeläget i en snabbt föränderlig tid och ibland dramatisk omvärld.  

Konsten att lyssna är viktig också på jobbet. Hur väl lyssnar vi till våra kunder? Hur väl beaktar vi på riktigt deras önskemål och verkliga behov? Men det handlar ju också om att lyssna till sina kollegor och medarbetare. Delar vi visionen? Är värdegrunden mer än fina ord på ett papper? 

När ännu ett händelserikt år går mot sitt slut kan vi konstatera att det fortsätter att röra på sig i pensions- och fondfrågorna. En bransch som behöver bli bättre på att lyssna på sina kunder är bland annat vår egen, pensionsbranschen. När densamma sover är det istället ni, representanter och ansvariga för tjänstepensionerna på Sveriges företag, som är de främsta drivkrafterna till förändring. Det är även välkommet att media sätter sökarljuset på pensionerna och bidrar till att öka kunskap och medvetenhet. Sammantaget leder det till att vi får mer dialog. 

Tyvärr krävs lite cynism när man ska förhålla sig till branschaktörernas nya initiativ och produkter. Är t ex allt som vid en första anblick ser billigt ut det bästa för våra medarbetare? Vad kompromissar vi om? 

Eftersom tjänstepension upplevs som en komplex produkt, som handlar om både kapitalförvaltning och allt runtomkring (som exempelvis riskförsäkringar och administration) är det fortfarande lätt att trampa snett. Många års prispress av försäkringsavgifter har exempelvis lett till branschens stora beroende av förvaltningsintäkter och kringtjänster. Det man förlorar på gungorna behöver tas igen på karusellerna. Det gäller att förstå leverantörernas olika affärsmodeller och säljmetodik. Var döljer sig avgifterna (intäkterna till branschen) i tider av ”bolånerabatter”, ”blandportföljspaketeringar”, ”flyttavgiftssponsring” och var uppstår intressekonflikterna? 

För min del har höstens dialoger främst handlat om just värderingar - vad vi står för och varför? Vad bidrar vi med för att göra pensionsmarknaden trygg och hållbar i en värld med konstant nya förutsättningar? 

I min vardag på Brummer & Partners, är våra värderingar mitt fundament. Vårt kärnvärde är intellektuell hederlighet. Det kanske låter högtravande men det är något som påverkar oss i allt vi gör, så också inom pensionsområdet. Att leda ett försäkringsbolag som vilar på dessa värderingar gör att jag alltid kan se våra kunder i ögonen. Praktiskt handlar det om att vi helt avstått från provisionskarusellen, försöker vara tydliga med avgifter och har ett kvalitetssäkrat fondutbud helt utan kick-backs. Slutligen försöker vi ge begriplig redovisning av vår faktiska leverans till dig som arbetsgivare och dina anställda. 

Våra värderingar gör oss särskilt kräsna i valet av samarbetspartners. Att vi har indexfonder från t ex Vanguard och riskförsäkringar från Bliwa är ingen slump. Båda dessa aktörer vill som vi bidra med ett mervärde till bra villkor och uppvisar genuin omsorg för kunden på lång sikt. 

Även förtroenden vi har fått från arbetsgivare, som valt oss för sina medarbetares tjänstepensioner, har ofta grundats på delade värderingar. De vill också kunna se sina medarbetare i ögonen, ta ansvar och förstå vad de har upphandlat. 

Under året har vi getts möjlighet att anställa fler medarbetare, personer som delar våra värderingar. Vi är glada och stolta över att kunna attrahera så mycket talang. Vi är beroende av dessa i en framtid där det inte är vad vi säger att vi ska göra som avgör, utan vad vi faktiskt gör.

Mitt varmaste tack till alla fantastiska kollegor, samarbetspartners och inte minst till våra kunder – till förmån för er lämnar vi som tidigare år ett bidrag till Min Stora dag, en rikstäckande organisation som förverkligar önskedrömmar för barn och unga med svåra sjukdomar och diagnoser i Sverige.

En riktigt God jul & ett gott nytt år från oss alla - till er alla!

Helena Palmgren

VD

Brummer Life Försäkringsaktiebolag

Läs nästa artikel

All förändring börjar hos oss själva

Läs nästa: All förändring börjar hos oss själva