2018-08-27

”En vanlig fälla är förrädiskt förmånliga avgifter”

Så får Aros medarbetare mer för varje inbetald pensionskrona   

Aros Kapital i Göteborg är specialister på företagsfinansiering för små och medelstora företag. Företaget sätter en ära i att vara snabbare, enklare, mer innovativa och flexibla än traditionella banker. Det är egenskaper som också ställer höga krav på de egna medarbetarna. Aros CFO Marcus Möller har lång och gedigen erfarenhet från finansbranschen.

Hej Marcus. Ni är uppenbarligen ett kvalificerat tjänsteföretag, där rätt medarbetare per definition är A och O. Hur gör ni rent konkret för att attrahera och, inte minst, behålla riktigt bra medarbetare? 

Det absolut viktigaste är att vi tänker långsiktigt – det genomsyrar både våra kundrelationer och relationen till våra egna medarbetare. Rekrytering, anställningsvillkor, intern kultur… Vi vill helt enkelt ha anställda som verkligen är intresserade av att vara med och utveckla bolaget. 

Långsiktigt, säger du, har ni då även funderat kring tjänstepensioner?

Ja, och det är intressant att du nämner det. Det finns flera problem med traditionell förmedling av pensionsförsäkringar. Dels är det förknippat med orimligt höga kostnader och svårt att få det överskådligt, dels styrs rådgivningen ofta av egenintressen snarare än vad som är bäst för medarbetarna. 

Så … hur gör ni på Aros för att hålla nere kostnaderna och öka tydligheten? 

Vi vill verkligen att våra medarbetare ska få bästa möjliga utfall av sitt pensionssparande. Sedan en tid tillbaka har vi ett helt nytt upplägg tillsammans med vår förmedlare, Cover Consulting och försäkringsbolaget Brummer Life. 

Vi har jobbat länge med Cover, så vi känner dem väl. De är en av ytterst få pensionsförmedlare som är helt oberoende. De tar betalt på arvode och har ingen egen förvaltning att skicka in pengarna till så de kan vara fullständigt objektiva. 

Varje medarbetare får själv avgöra hur mycket hjälp de vill ha av Covers rådgivare. Här finns också pengar att spara för den som är intresserad och beredd att lägga ner lite egen tid på sitt pensionssparande.

Ytterligare en förbättring för medarbetarna är att vi har renodlat och separerat sjukförsäkringen från pensionerna – nu står företaget för hela sjukförsäkringsdelen. 

När det gäller själva förvaltningen har pris, risk och avkastning stått i fokus för vår utvärdering. Brummer Life har ett intressant fonderbjudande med stort utbud av bra indexfonder till riktigt låga avgifter som kan kombineras med ränte- samt hedgefonder med ett erkänt bra track record. 

Hela upplägget känns inte bara mer logiskt och modernt, det bidrar också till ökad enkelhet och transparens för alla parter. 

Vad betyder allt det här för medarbetarna, och vad betyder det för företaget?

För företaget är det egentligen inte så stor skillnad jämfört med tidigare; rent administrativt var det redan tidigare Cover som gjorde nästan hela jobbet. Nej, det väsentliga är att det nya upplägget är mycket bättre för medarbetarna. Vi har säkerställt ett prisvärt alternativ som kompletterar övrig pensionsförvaltning och där våra medarbetares behov står i absolut fokus. 

Därtill garanterar Brummer Life och Cover kostnadsfri flytträtt på allt kapital ifall våra preferenser skulle förändras över tid. Sammantaget ger det en trygg och uppskattad förmån som ligger i linje med vår önskan om att attrahera, utveckla och behålla våra medarbetare över lång tid. 

Vilka råd skulle du vilja ge till andra företag som just nu känner sig inspirerade att göra något liknande? I vilken ände ska de börja?

Det första de bör göra är att ifrågasätta det som inte känns vettigt. Vad får deras medarbetare egentligen för de pengar som betalas in? Inte bara nu, utan under hela den tid som kapitalet ska arbeta. 

En vanlig fälla är att den initiala offererade avgiften allt för ofta är förrädiskt låg. De totala avgifterna för sparandet visar sig inte sällan bli något helt annat. Det kan bli enorma summor över tid, som inte kan påvisa mervärde. Säkerställ att du som upphandlar medarbetarnas pensioner tydliggör era ambitioner och kräv sedan årlig redovisning av totala avgifter och faktiskt avkastning. Är ni inte nöjda – se till att ni då har verklig möjlighet att förändra utan att det kostar er eller era medarbetare något extra. 

Läs nästa artikel

Ärlighet varar längst – även i reklamens värld

Läs nästa: Ärlighet varar längst – även i reklamens värld