2015-11-16

Hon sätter toppchefer i scenskola

Teaterövningar stärker din empati och förmåga att kommunicera

– Att vara ledare är att stå på en scen.

Det säger Lena Ahlström när vi träffas en solig novemberdag i centrala Stockholm. På Ledarstudion, som Lena både grundat och är VD för, får chefer och ledare inom näringslivet stå på en riktig scen. Miljön i ett av rummen, med en öppen yta i mitten, undanplockade stolar längs väggarna och ett upphöjt scengolv i ena kortändan skiljer sig inte nämnvärt från den på en scenskola eller en teater.

 I korridoren utanför hänger porträtt på medarbetarna som antingen har bakgrund som ledarutvecklare eller skådespelare. Under dem hänger porträtt på kontraktsanställda skådespelare som är certifierade i Ledarstudions koncept. Här finns en hel del kända namn. Ledarstudion använder sig av teatervärldens kompetens för att utbilda folk som är yrkesverksamma i helt andra världar. Vilket inte är så drastiskt som det kan verka. För vad gör du när du som VD för ett dotterbolag drar kvartalsrapporten inför koncernledningen? Jo, du står på en scen.

– Det uppstår supersynergier när de här två världarna, näringslivet och teatern, möts. Deltagarna i våra utbildningar märker resultat direkt. De blir känslomässigt berörda och utmanade på ett sätt som de inte är vana vid. Och det utvecklar och stärker deras förmåga att kommunicera, säger Lena.

Var i nuet och bottna i dig själv

Alla kan öva upp den här förmågan, anser hon.

– För en utbildad skådespelare är det helt naturligt att kroppen, hållningen och utstrålningen är viktigast för det intryck man gör. Näst viktigast är rösten. Sist kommer innehållet. Den genomsnittlige tjänstemannen är lika omedveten om detta som skådespelaren är medveten om det. Vi använder oss av övningar som medvetandegör deltagarna om kroppsuttryckets och röstens betydelse för att kommunicera ett budskap.

Men det handlar inte om någon påklistrad självsäkerhet och självkänsla.

– För en skådespelare handlar det hela tiden om att vara i nuet och att bottna i sig själv. De tekniker vi lär ut handlar också om det. Många av våra deltagare blir särskilt emotionella under röstövningarna, där hittar många in till något som berör dem på ett djupare plan. Många börjar gråta.

Hur du bemöter en arrogant säljare

Det effektiva ledarskapet handlar därför inte om dominans och ordergivande, utan om empati och kommunikation. Om att ”smyga i en annan indians mockasiner”, som Lena säger. Att se och förstå den andres perspektiv, behov och motiv.

"Glädjen i chefskapet återfinns i första hand inte i vad du gör för dig själv utan snarare i vad du gör tillsammans med andra."

– I en av våra övningar ska deltagaren försöka tala en ung, arrogant säljare till rätta. I det scenario som vi målar upp är nämligen en annan medarbetare på väg att sluta på grund av säljaren. Det gäller att få personen att ändra stil utan att stöta bort honom eller henne. Själva nyckeln i den övningen, vilket för de flesta tar tid att upptäcka, är att fråga säljaren om hans eller hennes mål och drömmar. Varpå svaret blir: ’Jag har ambitioner! Jag vill sitta på din stol en dag! Jag vill bli chef!’ Då uppstår en konkret möjlighet att få säljaren att tänka om. Genom att förklara att den arroganta stilen aldrig kommer att leda till en chefsposition.

Den här typen av konfrontationer upplevs av många som extremt obekväma. Andra drabbas av ymnig handsvett bara vid tanken på att presentera en kvartalsrapport inför en församling bestående av tjugo analytiker. Båda är vanliga exempel på situationer som en chef ska kunna hantera.

Tips till blivande chefer

Trenden tycks vara att unga människor i allt mindre utsträckning vill bli chefer. Många upplever säkerligen också chefspositionen som obehaglig. Du blir ständigt betraktad och bedömd. Vad har Lena då för tips till de unga människor som faktiskt vill bli chefer – eller till de som funderar på om chefskapet passar för dem? Var hittar man glädjen i att leda?

– Glädjen i chefskapet återfinns i första hand inte i vad du gör för dig själv utan snarare i vad du gör tillsammans med andra. I att skapa något tillsammans och att leda genom att lära. I resultaten man åstadkommer gemensamt samtidigt som man följer sina och företagets värderingar. I att både en själv och kollegorna växer och utvecklas, avslutar Lena. 

Läs nästa artikel

I huvudet på en millennial

Läs nästa: I huvudet på en millennial