2017-01-04

I huvudet på en millennial

En digital och ambitiös generation

Antalet ”millennials” mellan 20 och 30 är fler än 40-talisterna, vilket gör dem till den största generationen någonsin. Lika mycket som man talar om en digitalisering av samhället kan man tala om den första digitala generationen, vars värderingar och attityder kommer att ha stor betydelse för framtidens yrkesliv.

Utveckling viktigare än förmån

För Sofia Fahlstedt, 23, är det viktigt att vara engagerad i och hängiven sitt jobb. På bara ett halvår har hon avancerat från mötesbokare till projektledare på 101relationer, en mötesbokningskonsult inom b2b.

– Jag valde att börja på 101relationer eftersom jag fick intryck av att företaget verkligen brydde sig om att utveckla min kompetens. För många i min generation är möjligheten att lära sig och bidra med något unikt absolut viktigast av allt. Den arbetsgivare som vill locka millennials måste kunna erbjuda individuell utveckling och möjlighet att påverka sitt arbete. Det är viktigare än hög lön och generösa förmåner, säger hon.

Är det helt oviktigt med förmåner för Sofia och andra millennials? Naturligtvis inte, säger hon, men det är tydligt att hon är i ett skede av livet där friskvård och en extra semestervecka är mer nice to have än need to have.

Men pensionen då?

Även tjänstepension upplevs som mindre viktigt – åtminstone för stunden. 

– Jag skulle inte fråga om tjänstepension om jag sökte ett nytt jobb idag, men det kommer säkert bli viktigare för mig framöver. Jag sparar pengar idag för att uppnå saker som jag vill ha gjort innan jag är trettio, till exempel köpa en lägenhet. Att då börja tänka på pensionen känns väldigt avlägset, säger hon.

 Sofia menar samtidigt att det är ett problem att så många i hennes generation snarast är att betrakta som pensionsanalfabeter.

– Vi skulle verkligen behöva få mer kunskap om pensionssparande och lära oss att uppskatta värdet av att pensionsspara. Det är knappast något de lär ut i skolan och vi är inte heller målgrupp för all pensionsreklam. För att nå ut till min generation så måste man finnas på sociala medier och vara mycket mer in your face eftersom det är så mycket annat som vill ha vår uppmärksamhet hela tiden, säger hon.

Hon skulle vilja se ett budskap som påvisar konsekvenserna av att ha ett gediget pensionssparande. En pensionsapp i mobilen skulle t ex inte vara helt fel, säger hon. 

– Då gäller det att våga visa på negativa effekter av att inte bry sig. I min generation är vi så vana vid att filtrera bort budskap så tyvärr tror jag att vi behöver bli lite skrämda för att vi ska bli engagerade i pensionsfrågor. Samtidigt behövs gedigen och lättillgänglig information om vad man kan göra för att förbättra sin situation.

Digitala, ambitiösa – och krävande?

Även om dagens millennials inte har pensionen högst upp på prioritetslistan så kan man anta att de kommer att ha stor påverkan på pensionsmarknaden på lite sikt.

– Jag tror att vi ännu mer än tidigare generationer söker det som individuellt passar oss och där vi kan bidra med något unikt. Vi är också mer förtrogna med digitala verktyg och sociala medier än tidigare generationer. Mycket har förändrats bara under vår livstid. Idag kan en hyfsat framgångsrik bloggare tjäna bra med pengar, vilket för tjugo år sedan hade betraktats som ett skämt. Vi har liten respekt för traditionella sätt att göra saker och ting, är ambitiösa och vana vid att söka svar och själva jämföra. Vi är inte rädda för nyheter eller förändring, säger Sofia.

Det är med andra ord sannolikt att millennials, när de på allvar börjar utvärdera sin pension, kommer att ifrågasätta traditionella upplägg. Ställa höga krav på så väl sig själva som sin arbetsgivare i att förstå vad de köper samt förutsätta transparens och en individuell anpassning.

Läs nästa artikel

Brummer & Partners välkomnar Finansdepartementets förslag om bättre flytträtt

Läs nästa: Brummer & Partners välkomnar Finansdepartementets förslag om bättre flytträtt