2018-03-16

Jakten på pensionskänslan

Arvid Axland, expert på marknadsföring genom upplevelser: ”Skapa ett samband mellan pensionen och företagets syfte och vision.”

Boken Jakten på känslan handlar om hur företag kan lyfta produkter och varumärken genom att skapa positiva upplevelser. Arvid Axland, som grundat reklambyrån Pool, är en av bokens två författare. Han menar att det i de flesta branscher blir allt viktigare att koppla en unik upplevelse till varumärket och produkten.

– Nästan alla våra beslut i livet baseras på känslor. Och känslor skapas genom upplevelser. Så det finns en stor potential i att bygga företag som, i allt de säger och gör, skapar en positiv känsla. Det kan låta självklart men de allra flesta organisationer överbetonar rationella inslag i kommunikationen och behöver påminnas om känslans och upplevelsens betydelse, säger han.

Det handlar om att bygga inifrån. Medarbetarnas känsla för företagets syfte är avgörande för den bild som visas upp utåt, menar han.

– Grunden är att skapa en stark bild av varför företaget finns till och på vilket sätt dess produkter gör skillnad i människors liv. Och låta den bilden genomsyra hela företaget, både i extern och intern kommunikation. Har du inte en stark idé om ditt existensberättigande så kan du inte skapa det mervärde som behövs för att sticka ut i konkurrensen.

Pensionens värde här och nu

Så vad innebär detta tänk för pensionsaktörer? Branschen kännetecknas av lågt intresse, vilket hänger ihop med att produktens verkliga mervärde – avkastning på kapital som utgör grund för pensionsutbetalningar – ligger långt bort i tiden.

– Det är en svår utmaning. Människor vill ha det bra nu. Inte om fyrtio år. Det absolut mest grundläggande är att förflytta en positiv upplevelse av pensionen till här och nu. Det kan egentligen vara vad som helst och behöver inte ens handla om pension! Så länge det skapar ett positivt mervärde som upplevs genuint och rimmar väl med varumärket. De konkurrensmedel och kommunikationsknep som tidigare var förbehållna aktörer inom underhållning och fritidsaktiviteter har börjat etablera sig inom de mest rationella branscher och produktområden. För mig personligen väcker hållbarhet och hur mina placeringar påverkar planeten mitt intresse. Sedan måste inte alla pensionskunder ha samma upplevelse. Du kan erbjuda olika paket utifrån hur stort intresset är. I det ena får kunden mer information och alla möjligheter att göra ett aktivt val, medan det andra, mer passiva, alternativet handlar om att skapa en trygg känsla runt att man lämnar över ansvaret till leverantören. Men självklart med möjlighet att byta mellan de två spåren om ens preferenser skulle ändras.

Stärk medarbetarkänslan

En stark upplevelse kring pensionslösningen har en självklar employer branding potential.

– Ett företag kan använda pensionslösningen för att förstärka individens upplevelse av att vara anställd av just den arbetsgivaren. Vilket kan handla om så mycket mer än den rent monetära ersättningen. Här kan leverantören vara ett stöd och erbjuda olika paket och kommunikationslösningar för att skapa en positiv helhetsupplevelse. Här tycker jag, utifrån egen erfarenhet, att det personliga mötet spelar en viktig roll. Jag tror faktiskt det är avgörande för att väcka engagemang. Lägg hellre resurserna på en fysisk dragning med finfika istället för att begrava informationen i ett intranät eller en mejlsnurra, säger han.

För att lyckas skapa pensionskänsla handlar det om att koppla ihop företagets vision och syfte med den pensionslösning man har valt.

– Man skulle till och med kunna tänka sig en white label lösning, ”powered by”, där arbetsgivaren frontar lösningen medan leverantören sköter förvaltning och administration i bakgrunden. Jag tror att traditionella pensionsaktörer kommer att bli rejält utmanade den närmsta tiden. Det brukar hända för eller senare i konservativa branscher, avslutar Arvid.

Läs nästa artikel

Arbetsgivare  - ni kan ta makten och  förändra tjänstepensionsmarknaden!

Läs nästa: Arbetsgivare - ni kan ta makten och förändra tjänstepensionsmarknaden!