2018-03-22

Kräv en genomtänkt pensionslösning!

Viktora Gårdö, pensionsexpert: ” En bra pensionslösning en nyckelfaktor i konkurrensen om toppkompetensen.

När Sweco anställde Viktoria Gårdö som pensionsexpert hade företaget haft samma försäkringsmäklare i många år och såg behovet av att analysera lösningen och inventera avtalen.

– Det var viktigt att säkerställa att de anställda kände trygghet att vi som arbetsgivare har kravställt gentemot vår leverantör. Det kom signaler från de anställda, och från marknaden, om att vi inte hade bästa möjliga lösning för våra medarbetares pensioner.

Transparens, förtroende, proaktivitet

En process inleddes för att skapa ett vassare upplägg. Ledorden i upphandlingen var transparens, förtroende och proaktivitet. Sweco har nu en lösning med helt andra krav på redovisning av intjäning, nivå på provisioner och hur avgifterna belastar individernas pensionskapital.

– Vi har skrivit in i avtalet att avgifter och intjäning ska redovisas på ett transparent sätt. Här är Brummer & Partners årsbesked ett föredöme! Vi kommer att sträva efter att åstadkomma något liknande. Vi har även kvalitetssäkrat rådgivning och utbud, till exempel genom att förmedlaren inte får visa för dyra fonder och ska lyfta fram vårt hållbarhetsalternativ eftersom det är ett kärnvärde för bolaget. Vi har även kopplat till digital rådgivning och har fortfarande en förmedlad lösning. Provisionerna är inte borta men de har sänkts. Och en stor del av kostnaden för rådgivningen är ett fast belopp som tas från den enskilde medarbetarens premie, inte en procent på det kapital som placeras.

Viktoria är noga med att framhålla att pensionsupphandling inte är ”one size fits all”. En förmedlad lösning passar för Sweco, men inte för alla.

– Det viktiga är att veta vad man gör och ställa ordentliga krav. Det som dock alla måste vara noga med är ett supertydligt fokus på kostnadernas betydelse för de framtida pensionerna. Det är det mest grundläggande, säger hon.

Ställ frågor om pensionen!

På Sweco fanns det en mindre grupp särskilt engagerade medarbetare som drev på för en förändring. I samband med att Viktoria utvärderar det nya upplägget kommer dessa individer vara en viktig referens för henne. Men den medvetenhet som fanns på Sweco kanske inte finns överallt. Så hur vet man som anställd att arbetsgivaren har säkerställt en bra lösning?

– Börja med att fråga om företaget faktureras för tjänstepensionen. Om svaret är ”nej”, eller ”jag vet inte”, så är det sannolikt att man har en mindre optimal lösning! Arbetsgivaren har ett ansvar att bevaka frågan åt sina anställda och måste kunna svara på den typen av frågor. Tänk om kostnaden för telefonin inte skulle faktureras, utan istället drogs direkt från företagets bankkonto­ utan att någon visste exakt hur mycket som drogs! Det skulle inget företag i världen acceptera. Men vi låter pensionstjänster finansieras med kostnader som ingen har koll på och som innebär lägre pensioner för de anställda.

Hittills, ska läggas till. Marknaden har förändrats mycket bara de senaste tre, fyra åren.

– Vi som ansvarar för den här frågan på svenska företag har börjat ställa hårdare krav på leverantörerna, och det har fått effekt. Idag kan du på ett annat sätt plocka russinen ur kakan. Så länge du har kunskapen och är beredd att göra jobbet kan du få till det bra.

En bra pension lockar kompetens

För ett kunskapsföretag som Sweco är en bra pensionslösning en nyckelfaktor i konkurrensen om toppkompetensen.

– Våra chefer kan, mot en avgift som de får lägga på sin verksamhet som en rekryteringskostnad, engagera vår leverantör inför en anställning. Genom att sälja in att vi har tänkt till i pensionsfrågan säljer vi in Sweco som arbetsgivare. Arbetsgivarens och medarbetarens intressen sammanstrålar här! Ju bättre lösning desto högre pension för individen – och desto enklare att, med pensionen som argument, locka till sig kompetensen. Det glöms lätt bort, avslutar Viktoria.

Ställ rätt frågor om pensionen! Viktorias frågelista inför ett nytt jobb:

För dig med privat lösning eller alternativ ITP:

  • Hur har ni kvalitetssäkrat leverantören?
  • Har ni en provisionsbaserad plan?
  • Hur mycket kan jag individanpassa min lösning?
  • Kan jag på egen hand göra en uppföljning av mitt sparande när jag vill?

Kollektivavtalad försäkring:

  • Erbjuder ni löneväxling och i vilken lösning placeras den?
  • Är Collectums plattform allt? Eller får jag även möjlighet till rådgivning och andra externa tjänster kopplat till min pension?

Läs nästa artikel

”En vanlig fälla är förrädiskt förmånliga avgifter”

Läs nästa: ”En vanlig fälla är förrädiskt förmånliga avgifter”