2017-03-03

Möt Paola Palacios

Hon är en Söderbo som älskar skärgården om sommaren och betraktar Barcelona som sin andra hemstad. Hon är även en pensionsutmanare som vill damma av en omodern bransch. Paola Palacios säger ”Nej tack!” till provisioner.

Paolas resa i finansbranschen började i kassan på en storbank, på den tiden bankkontoren fortfarande hanterade större mängder kontanter. Hon har 10 års erfarenhet från både traditionella storbanker och mer nischade nätbanker och är nu en av Brummer & Partners nyaste medarbetare. Sedan årsskiftet jobbar hon med att erbjuda arbetsgivare Brummers & Partners tjänstepensionslösning.

Provision? Nej tack!

Vad fick då henne att tacka ja till det nya jobbet? Hon har en personlig regel i yrkeslivet: Arbetsgivarens värderingar ska stämma överens med hennes egna.

– Brummer & Partners utmanar och flyttar framgångsrikt fram sina positioner inom tjänstepensioner. När jag fick frågan om att vara med på resan så rörde mina första frågor bolagets värderingar och synen på provisioner. Jag visste att majoriteten av arbetsgivarna i branschen har lösningar där rådgivaren har ett incitament att styra kunden mot dyra lösningar. Att Brummers inställning till provisioner är den helt motsatta var viktigt för mig när jag tackade ja till tjänsten, säger hon.

Hon jämför provisioner till rådgivarna i tjänstepensionsbranschen med inkastare till olika matbutiker.

– Tänk dig att en ”hushållsinköpsrådgivare” står på gatan och tipsar om vilken matbutik som har det bästa utbudet. Skulle du lita på tipset om du visste att rådgivaren får en hög lön om många lockas till butiken? Tänk dig sen att du blir missnöjd och vill börja handla någon annanstans. Du måste då betala en straffavgift! Varför? Jo, butiken som du fick ”rådet” att börja handla på har betalat en hög provision till ”hushållsinköpsrådgivaren” för att få dig som kund. De låser fast dig med en flyttavgift för att inte gå back på den provision de redan betalt ut till rådgivaren. Det är tyvärr precis så det fungerar idag, när aktörer i branschen begränsar flytträtten genom inlåsning och höga flyttavgifter, säger hon.

Paola lägger till att det går att ta vilken bransch som helst, och sen föreställa sig att kunderna skulle bli inlåsta hos olika leverantörer. Det klingar genast falskt och fel, men av någon anledning är det precis så pensionsbranschen fungerar.

En modernare finansbransch önskas

Arbetsgivarna då? Hur medvetna är de om den här problematiken?

– Det finns åtminstone i bakhuvudet. De har läst om det och de tycker att kopplingen ”provision” och ”min framtida lön” inte känns okej. Men de är inga pensionsexperter och kan inte på rak arm beskriva hur systemet faktiskt ser ut. Medvetenheten är nog störst bland bolag med anställda i 30- och 40-årsåldern. Där kan det finnas ett gäng som är missnöjda med den nuvarande lösningen och driver på för att få en annan pensionsleverantör.

Paola vill gärna se att hennes arbete på Brummer & Partners bidrar till att folk värdesätter bra pensionslösningar och utmanar en dammig, omodern bransch.

– Vi behöver mer information i skolorna och till allmänheten. Det skulle skapa ett tryck för en modernare finansbransch, som behöver bli betydligt bättre på att anpassa sig till det kunden verkligen vill ha. Den behöver vara tydligare och ärligare och den behöver anstränga sig för att kunden verkligen ska förstå vad det är den köper, säger hon.

Mäts på kundnöjdhet inte provision

För Paola är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder en bra och transparent produkt som är lätt att förstå.

– Som säljare är det avgörande att jag, via min arbetsgivare, har en produkt som är i absolut framkant att erbjuda. Brummer & Partners har satsat på enkel administration, låg kostnad och rådgivning som är helt provisionsbefriad. Vi mäts inte på hur mycket av kundernas pensionspengar vi lyckas placera i en specifik fond, utan på hur nöjda kunderna är, avslutar Paola.

Läs nästa artikel

Kravmärkt pensionssparande

Läs nästa: Kravmärkt pensionssparande