2017-12-04

Samla alla tjänstepensioner på ett ställe – krångligt värre!

Pontus försöker byta tjänstepensionsleverantör. Läs hans berättelse.

Pontus Vinderos kan det här med digital användarvänlighet. Som webbstrateg har han drivit större förändringsprojekt för organisationer som Scouterna, Enköpings kommun och Socialstyrelsen. Tack vare sin användarvänlighet och överskådlighet har deras webbplatser blivit nominerade till Sveriges 100 bästa webbplatser av Internetworld.

Han är även innehavare av sju olika tjänstepensioner hos sju olika leverantörer eftersom han har bytt arbetsgivare några gånger. Då han gillar det här med enkelhet och överblick tänker han att det vore bra att ha allt samlat på ett ställe.

– Jag vill kunna sköta allt, och få kontroll över mitt sparande, i en inloggning. Och jag vill ha så stor andel fondförsäkring som möjligt så att jag själv kan välja placeringar och risk. Dessutom vill jag inte ha utbetalningar från sju olika ställen när jag väl går i pension, säger han.

Byteskrångel

När Pontus satte igång i oktober 2017 märkte han att det var lättare sagt än gjort, trots att han sökte den smidigaste lösningen.

– Jag ville kunna göra så mycket som möjligt på webben, så jag valde en stor aktör som jag redan hade och som ingick i de olika valcentralerna. Där valde jag att flytta över så mycket som möjligt till fondförsäkring. I ett fall – avseende en individuell tjänstepension som låg hos en annan aktör – har jag varit tvungen att fylla i en bytesblankett och skicka till min tidigare arbetsgivare för underskrift. Blanketten ifråga var en krånglig juristprodukt. Jag var tvungen att vara i kontakt med deras kundtjänst flera gånger för att förstå hur jag skulle fylla i den. Och sist men inte minst så har jag fått betala ungefär 2 - 3 % av det totala kapitalet för att flytta.

Höj servicenivån!

Pontus har väldigt lite insyn i hur processen faktiskt går till. Det enda bekräftelsebesked han hittills fått avsåg det interna bytet. Men han har läst någonstans att det kan ta upp till sex månader att byta tjänstepensionsleverantör. Som webbstrateg och kommunikatör har han en önskelista för hur servicenivån i tjänstepensionssystemet skulle kunna höjas – väsentligt.

– Det borde vara en och samma valcentral, inte fyra-fem stycken som det är idag. Alla leverantörer borde finnas samlade där och bredvid varje en knapp: ”byt, byt, byt”. Det ska helst bara ta en dag och vara gratis att byta. En väg att gå vore att utveckla minpension.se som jag tycker fungerar bra men har begränsad funktionalitet.

Bra pension = tid för annat

Pontus får nog anses som ovanlig som engagerar sig så starkt i sin tjänstepension. Varför tycker han att det är viktigt?

– Jag har på senare tid börjat reflektera över relationen mellan tid och pengar. De val jag gör nu påverkar min möjlighet att styra över min egen tid senare. Jag vill slippa vara beroende av någon annan för min försörjning., Jag vill kunna välja om jag ska lönearbeta när jag blir äldre. Det är ur det perspektivet som jag tycker att pensionen är en viktig fråga.

Tjänstepensionens arvsynd

Tjänstepensionen, som den är utformad idag, är dåligt anpassad till det moderna arbetslivet, anser han.

– De stora kollektivavtalade lösningarna är anpassade till ett arbetsliv med långa anställningsperioder. Men dagens ökade rörlighet mellan arbetsgivare, regioner, länder och branscher innebär att man behöver ett system utan onödiga inlåsningar. Det komplicerar dessutom en fråga som redan upplevs som komplex och ointressant.

Även när Pontus väl genomfört alla byten kommer han inte att slippa krångel.

– Jag kommer att ha ett separat konto per försäkring. Så även om allt finns på ett ställe så kommer jag inte kunna göra alla val på enklast möjliga sätt. Vill jag exempelvis vikta om till 70 procent aktier och 30 procent räntor så blir jag tvungen att göra detta val en gång för varje konto. Det är tjänstepensionssystemets arvsynd.

Kanske kommer den situation som Pontus beskriver att förändras till det bättre framöver. Finansdepartementet kom i höstas med en promemoria som syftar till att effektivisera möjligheterna att återköpa och flytta livförsäkringar. Se nedan fördjupning på brummernews.se om flytträtt, inklusive Brummer Lifes remissvar på Finansdepartementets förslag.

https://www.brummer.se/sv/Pa-agendan/2017/B--P-valkomnar-Finansdepartementets-forslag-om-battre-flyttratt/

https://www.brummer.se/sv/Pa-agendan/2017/Varfor-behovs-en-valfungerande-flyttratt-av-pension/ ]


Epilog

Här skulle artikeln med Pontus egentligen ha slutat. Men några dagar efter att vi träffats kommer ett meddelande. Nu ska du få höra, skriver han:

Fick precis mejl från pensionsbolaget* som jag har valt. Deras kundtjänst hade skickat mig fel blanketter för att flytta från en av de andra aktörerna till dem. Nu har jag fått en ny blankett som jag måste fylla i och få underskrift på av min arbetsgivare. Rena Kafka-scenariot…

____________________________________________________

*Not: Bolagsnamnen i Pontus meddelande har avidentifierats.

Läs nästa artikel

Riskspridning och kostnadsfokus höjer din pension

Läs nästa: Riskspridning och kostnadsfokus höjer din pension