2015-02-26

Spotify-investerarens rekryteringstips

Creandum är riskkapitalbolaget som ledde Spotifys första finansieringsrunda sommaren 2008. 

Grundaren, Staffan Helgesson, har femton års erfarenhet av att investera i start-up företag. Brummernews träffar honom för ett samtal om hur arbetsgivare i dagens arbetsmarknad ska göra för att attrahera topptalangerna.

Vid kaffeautomaten på Creandums kontor får vi en femsekunderspitch av Jens of Swedens grundare Jens Nilsson. Den senaste affärsidén handlar om mobil datauppkoppling i äldre bilmodeller, något som är standard i nya bilar.

– Det är typiskt för Creandum att det rör sig kreativa och drivna entreprenörer i korridorerna. Ni får väl inleda artikeln med att ni träffade Jens från Jens of Sweden, skrattar Staffan.

När jag pluggade var det jobb på McKinsey eller liknande som gällde.

Sagt och gjort. Men vi ska inte prata om entreprenörer i första hand, utan om hur man ska agera på en arbetsmarknad där konkurrensen om topptalangerna hårdnat. Mycket tack vare entreprenörerna.

– När jag var liten fick jag lära mig att det finaste som fanns var att få en plats på ABB:s elevingenjörsprogram. Sen när jag pluggade var det jobb på McKinsey eller liknande som gällde. Och på senare år har det blivit allt populärare att starta eget eller söka sig till nystartade bolag.

En orsak till det är den omvälvning som är på gång i alla industrier just nu. Tack vare ny teknik för kommunikation och interaktion skapas nya möjligheter att utmana traditionella affärsmodeller. De mest spännande och dynamiska jobben finns därmed inte i det traditionella näringslivet, utan i framtidens Spotify, Uber eller iZettle.

”Have done, will do”

När Staffan och hans team utvärderar de entreprenörer i vars verksamhet de investerar är det framförallt två saker som fäller avgörandet.

– Vi använder oss av en princip vi kallar ”have done, will do”. Det vill säga om en person visat framfötterna inom ett område eller uträttat stordåd så kommer de att göra det igen. Så vi kollar upp entreprenörernas historik. Det andra är ren känsla. Det vill säga utstrålning och förmåga att entusiasmera.

Att kunna entusiasmera kan översättas direkt till att ha förmåga att locka till sig de personer som ska förverkliga det nystartade företagets – ofta storslagna – visioner.

– När vi utvärderar en investering är grundarteamets förmåga att attrahera de största talangerna viktigast och då handlar det om mer än procent och pengar. Det avgörande är grundarnas vision för företaget, deras personligheter och att de kan erbjuda en dynamisk och internationell miljö där de anställda har möjlighet att påverka.

Erbjud bra lön och dynamisk miljö

Hur ska då de mer traditionella företagen agera för att vara med och konkurrera om topptalangerna?

– Genom att sträva efter att erbjuda samma möjligheter till påverkan och en dynamisk och internationell miljö som en start-up. Och inte heller rädas lite elitism. Individuell lönesättning, till exempel. Det kan du skriva med stora bokstäver. För de bästa måste du betala extra. Och låt de jobba under de bästa cheferna.

När Staffan avslutningsvis får frågan om det finns någon oväntad lärdom som han har dragit under sina år så kommer svaret efter lite betänketid.

– Ju mer jag har hållit på desto mer respekt har jag fått för hur svårt det är att lyckas i slutänden. Därför har jag blivit mer kritisk trots min grundläggande optimistiska personlighet. Samtidigt pågår en revansch för tech-industrin just nu, en stor omvälvning där traditionella affärsmodeller utmanas. Möjligheterna har aldrig varit större.

Läs nästa artikel

I huvudet på en millennial

Läs nästa: I huvudet på en millennial