2015-10-20

Vad kan vi lära av framgångssagan Klarna?

Så behåller snabbväxaren entreprenörsandan – från uppstart till 40 miljoner användare

Klarna har på tio år gått från okänd start-up till globalt marknadsledarskap inom sin nisch och entreprenörsandan är fortfarande lika stark. Hur gör man? Vi frågade Tuva Palm, Director, Consumer & Issuing som ansvarar för allt från den bakomliggande bankplattformen till kreditrisker och den globala kundupplevelsen på Klarna.

Hej Tuva. Helt kort – vad är Klarna?

Vi gör det enklare att handla, digitalt. Främst inom e-handeln, men inte bara – alla betalningar blir förr eller senare digitala. Vi har till exempel levererat biljettsystem till Storstockholms lokaltrafik och system till Dagens Nyheter för betalning av digitalt innehåll. Men det började med e-handel. 

Det var tre studenter i Stockholm som för drygt tio år sedan i samband med en tävling för blivande entreprenörer fick idén att ta fram ett system för säkra betalningar på nätet. Det var långt ifrån självklart på den tiden vilket innebar ett stort hinder för näthandelns fortsatta utveckling.

Deras idé blev totalsågad, men de tre studenterna konstaterade att ”dom fattar inte än” och fortsatte att utveckla idén. Idag är e-handeln mycket säkrare, nu lägger vi det mesta krutet på att förenkla betalningarna både för kunden och handlaren. Säkerhet är fortfarande en stor fråga, inte minst i e-handeln över nationella gränser.

Hur har ni lyckats bevara entreprenörsandan i ett så globalt företag?

 Det är en bra fråga. Den andan är kanske den enskilt viktigaste orsaken bakom vår framgång. Andan kommer delvis av att vår vd Sebastian, som var med och grundade Klarna, fortfarande är väldigt närvarande. En annan av nycklarna är att vi hela tiden har varit måna om att växa både lokalt och globalt, samtidigt. För att bli riktigt attraktiv och trovärdig på en lokal marknad måste man förstå den lokala kulturen och anpassa både lösningarna och dialogen med kunderna därefter. Det handlar inte i första hand om teknik, utan om upplevelsen i relation till etablerade vanor och attityder.

"Jag har aldrig varit rädd att anställa talanger som är smartare eller har större potential än jag. Jag har ännu inte rapporterat till någon jag varit chef för, men jag hoppas att det är en tidsfråga"

Samtidigt har vi lyckats behålla enkelheten med hjälp av en gemensam, enhetlig kärna.

I dagsläget sker all grundläggande utveckling här i Stockholm och den lokala marknadsanpassningen sker framför allt i våra lokala enheter i 18 länder. Men våra 35 miljoner unika användare finns på betydligt fler marknader än så.

Det blir naturligtvis svårare ju fler man blir, men vi ser hur den där nybyggarandan blommar upp när vi går in på en ny marknad, som nu i USA. Det är en mycket speciell dynamik – den påminner mycket om hur Klarna var i början. Vi börjar om där, kan man säga, och det genererar mycket kreativitet och energi. Vi har också lyckats rekrytera ett stort antal människor som förstår vår idé och vår kultur och kan bidra till att utveckla den vidare.

Det där är intressant. Ni har på 10 år växt till fler än 1200 personer – var letar ni, hur rekryterar ni och hur hittar ni dem som är helt ”rätt” för Klarna?

Vi har väldigt kompetenta rekryterare och satsar mycket på kvalitativ rekrytering för att hitta kandidater med både rätt expertis och personlighet som passar i vår dynamiska kultur. Vi letar i regel både lokalt och internationellt och våra medarbetare kommer från fler än 40 nationaliteter. De vi söker ska vara kreativa, prestigelösa och modiga. Varje kandidat screenas av ett rekryteringsteam och i vårt team intervjuas de av minst sex personer. 

 Vad är nästa steg i utvecklingen? Och när växer ni ur er nuvarande nisch?

Det handlar nog snarare om att gränserna mellan e-handel och andra typer av kommersiella verksamheter successivt suddas ut. I det perspektivet finns hur mycket som helst som kan förenklas, vi ser bara början av utvecklingen. Just nu är vi mitt inne i en stark tillväxtfas som i hög grad drivs av att alla har med sig smarta mobiler och paddor, vart de än går. Det bidrar till att hela shoppingbeteendet förändras och att man kan agera mer spontant. 

Du är både civilingenjör och ekonom – hur hamnade du i ledningen för Klarna?

Enminutsversionen är att jag började skriva på min PhD, men tyckte det var vansinnigt tråkigt. En gammal kursare ringde och erbjöd mig ett betydligt roligare jobb på en startup där jag började följande måndag morgon och gjorde… Tja, en så kallad kometkarriär samtidigt som både produkterna och bolaget växte. Till sist nådde jag lite taket i Sverige och hade valet att antingen flytta till USA eller pendla dit. Men ungefär i den vevan fick jag ett erbjudande från Klarna. Jag insåg direkt att Klarna var det där dynamiska, snabbrörliga företaget jag kan fortsätta växa i, så jag nappade direkt! 

Hur är du själv som chef/ledare? Har du haft anledning att anpassa din ledarstil till Klarna?

Min drivkraft är att få människor, team och produkter att växa och det är också där jag har min styrka både som ledare och chef. Komplexiteten ligger i att ”aligna” teamet och samtidigt vara adaptiv för både yttre och inre förändring. Slutmålet är att skapa en produkt som löser problem eller skapar stort värde för kunden, men det kan finnas flera sätt att komma dit och det gäller att ta så få omvägar som möjligt samtidigt som hela teamet går i samma riktning. 

När organisationen växer brukar just det där vara en utmaning; att få ledarskapet att skala upp utan att riskera kvaliteten på produkten. Men det är också det som är roligast. Jag ser alltid två, tre steg framåt för mina anställda och har aldrig varit rädd att anställa talanger som är smartare eller har större potential än jag. Jag har ännu inte rapporterat till någon jag varit chef för, men jag hoppas att det är en tidsfråga. 

Vilket är ditt enskilt viktigaste råd till den nyexaminerade person som nu står på tröskeln till en karriär inom näringslivet?

Se till att från början skaffa dig en stabil kunskapsbas. Och ska jag vara mer precis än så, rekommenderar jag helt klart alla att skaffa en stabil teknisk baskompetens för att förstå mjukvaruutvecklingens alla faser; design, implementation, kvalitetssäkring och underhåll. Alla framgångsrika företag är idag starka på tekniksidan, det har blivit en förutsättning för att lyckas. Oavsett vilken bransch du går in i kommer du tvingas ta beslut som rör teknik när du kommer upp i organisationen.

… Och vilket är ditt viktigaste råd till den som ska anställa?

Uppmuntra den som är ny att testa nya saker och att inte vara rädd för att misslyckas. Det gäller egentligen alla medarbetare, men speciellt om de kommer direkt från högskolan. Du får inte särskild kreativa eller framgångsrika medarbetare om de är rädda för att göra fel. 

De ska få rätt feedback och tydliga instruktioner, men mer i form av problem som de faktiskt kan lösa. Att skapa en kreativ miljö är jätteviktigt, inte ens Steve Jobs var en Steve Jobs. 

Läs nästa artikel

I huvudet på en millennial

Läs nästa: I huvudet på en millennial